فروشگاه سیم و کابل غفاری

جدول جریان مجاز کابل

جدول جریان مجاز کابل

کابل یکی از ابزارهای اصلی در حوزه انتقال جریان برق و در واقع بستر انتقال جریان است که در غیاب آن امکان جابجایی انرژی الکتریکی تقریبا منتفی است. طبیعتا کابل‌های برق در حین مصرف و پس از مدتی دچار تلفات و خرابی می‌شوند؛ که این تلفات به صورت افزایش درجه حرارت در هادی و عایق کابل بروز می‌کند. از این‌رو در صنعت الکتریکی جدولی را به نام جدول جریان مجاز کابل در نظر گرفته‌اند که معرف حداکثر میزان جریانی است که اجازه عبور از یک کابل مشخص را دارد؛ بدون این‌که کابل دچار آسیب دیدگی گردد. لازم به ذکر است که درجه حرارت کابل دارای جریان برق، یک فاکتور تعیین کننده در تعیین میزان جریان مجاز عبوری از کابل است، زیرا این جریان عبوری به نحوه پخش گرما در سطح هادی وابسته است. از آن‌جایی‌که حداکثر درجه حرارت برای کابل از طریق قسمت روکش یا عایق کابل قابل تعیین است؛ جدول جریان مجاز کابل هم بر اساس درجه حرارت این قسمت طراحی و بر پایه حداکثر دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد تهیه شده است. در مقاله پیش‌رو به بررسی میزان جریان مجاز کابل بر اساس عوامل مختلف از جمله شرایط محیطی، طول کابل یا مسافت کابل پرداخته و جداولی را که از این بابت طراحی شده است؛ به صورت نمونه بررسی خواهیم کرد. این دسته از جداول نظیر جدول جریان مجاز کابل کمک خواهند کرد تا در زمان انتخاب کابل مناسب با توجه به شرایط کاربری و ویژگی‌های ذاتی کابل؛ بتوان گزینه مناسب را انتخاب کرده و کارایی یا عمر مفید کابل را افزایش و هزینه‌های احتمالی غیر ضروری را کاهش داد.

فاکتورهای مهم جریان مجاز کابل

فاکتورهای مهم جریان مجاز کابل

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد؛ جریان مجاز کابل حداکثر جریانی است که کابل می‌تواند بدون آسیب دیدگی از درون خود عبور دهد؛ با این شرط که دمای کابل از ۷۰ درجه سانتی‌گراد بر اساس جدول جریان مجاز کابل فراتر نرود. لازم به ذکر است که با کاهش مقاومت الکتریکی کابل؛ میزان جریان مجاز عبوری از آن افزایش خواهد یافت. این مقاومت الکتریکی با سطح مقطع کابل در ارتباط مستقیم است به صورتی‌که هرچه میزان سطح مقطع کابل بزرگتر باشد مقاومت الکتریکی کابل کاهش می‌یابد.
فاکتورهای متعددی در تعیین ماکزیمم جریان مجاز کابل نقش بازی می‌کنند که به شرح ذیل هستند:
◀ نحوه عملکرد کابل
◀ شرایط محیطی
◀ حداکثر دمای مجاز عایق کابل
◀ مقاومت الکتریکی هادی R
◀ میزان دمای هادی کابل در اثر عبور جریان

سیم و کابل غفاری عرضه کننده انواع سیم و کابل از برترین برندهای بازار با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت بازار

 

جریان مجاز کابل آلومینیوم

مقدار جریان مجازی که از کابل آلومینیوم می‌گذرد؛ باید به گونه‌ای باشد که حرارت تولیدی در هر نقطه از هادی به صورت یکنواختی به هر قسمت از کابل منتقل شود. این عمل باعث می‌شود درجه حرارت در همه نقاط هادی یکسان پخش شود و از این حیث مانع از افزایش دما در هادی کابل شده و نتیجتا از آسیب عایق کابل جلوگیری می‌کند و مانع از خرابی آن می‌گردد. لذا جنس یا کیفیت عایق و هسته رسانای کابل می‌تواند در تعیین میزان جریان مجاز کابل موثر واقع گردد.

نکته مهم دیگر در استفاده از کابل‌های آلومینیومی؛ مکان و شرایط محیطی برای نصب این کابل است زیرا هر اندازه که متوسط دمای محیطی بالا باشد از میزان گنجایش کابل برای انتقال حرارت به محیط بیرون کاسته خواهد شد. لذا به منظور رعایت شرایط ایمنی محیط بهتر است که جریان عبوری از کابل‌ها را تا حد ممکن کاهش داد. به منظور برقراری شرایط ایمن در محیط نصب کابل‌های آلومینیومی لازم است که پیش از اقدام به نصب؛ کلیه فاکتورهای ذکر شده را به همراه جدول جریان مجاز کابل با توجه به شرایط مکانی و محیطی در نظر گرفت و رعایت کرد.

جدول جریان مجاز کابل بر حسب مسافت

میزان جریان مجاز کابل به مقاومت الکتریکی کابل بستگی دارد. یکی از عوامل موثر در افزایش مقاومت الکتریکی کابل افت ولتاژ دو سر کابل است. در حقیقت افت ولتاژ هادی‌های مسی و آلومینیومی خیلی زیاد نیست و تا حدی حتی قابل چشم پوشی است. ولی در مسافت‌های طولانی همین افت ولتاژ کم ایجاد مشکل می‌کند به صورتی‌که با افزایش طول کابل؛ افت ولتاژ زیاد شده و مقاومت الکتریکی کابل بالا می‌رود. لذا برای حفظ جریان مجاز کابل در سطح نرمال راهی جز افزایش سطح مقطع کابل وجود ندارد.

استفاده از کابل با سطح مقطع بزرگتر باعث کاهش مقاومت کابل در طول مسیر خواهد شد. لازم به ذکر است که میزان افت ولتاژ در سیستم‌های تک‌فاز و سه فاز فقط ۵ درصد است. در افت ولتاژهای بالاتر طبق جدول جریان مجاز کابل لازم است که سطح مقطع کابل را بزرگتر در نظر بگیریم. در جدول ذیل میزان جریان مجاز بر حسب طول کابل و مسافتی که کابل کشیده می‌شود قابل مشاهده است. در دو ستون سمت چپ جدول سطح مقطع کابل‌های آلومینیومی و مسی قابل نمایش است. به عنوان مثال و با توجه به جدول ذیل؛ کابل نمره ۲۵ آلومینیومی در مسافت ۱۰۰ متر دارای حداکثر جریان مجاز ۸۰ آمپر است.

جدول جریان مجاز کابل در موقعیت‌های مختلف

موقعیت‌های مختلف می‌توانند بر روی میزان جریان مجاز کابل تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم بگذارند. یکی از این عوامل تاثیرگذار دمای محیط است. لذا نوع کابلی که در مناطق سردسیر و گرمسیر استفاده می‌شود با هم متفاوت هستند؛ زیرا میزان تبادل دمایی کابل با محیط اطراف به دمای محیط بستگی دارد. از آن‌جایی‌که این دمای محیط به صورت مستقیم بر روی میزان جریان مجاز کابل تاثیر می‌گذارد؛ جدولی برای تاثیر دما بر روی آن طراحی شده است که با استفاده از آن می‌توان میزان جریان مجاز کابل را مشخص کرد. ضمنا باید نوع کاربری کابل یا نحوه استفاده از آن‌را نیز در نظر بگیریم؛ زیرا کابلی که در هوای آزاد مورد مصرف قرار می‌گیرد رفتار متفاوتی نسبت به کابلی که در زیر زمین دفن می‌شود از خود بروز می‌دهد و تبادل دمایی این دو کابل با هم کاملا متفاوت است. این جدول بیانگر ضرایب تصحیح جریان مجاز کابل در دماهای مختلف است.

لازم به ذکر است که از این جدول جریان مجاز کابل بر اساس دمای محیطی؛ در مواقعی بهتر است استفاده کرد که دمای محیط بالای ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد. به طور مثال ضریب تصحیح برای دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد ۰.۷۵ است؛ بنابراین باید این ضریب تصحیح را در جریانی که از جدول جریان مجاز کابل به دست آمده است اعمال نمود و در نهایت میزان جریان مجاز را تعیین کرد.

جدول-جریان-مجاز-کابل۲

👇 لیست قیمت محصولات فروشگاه سیم و کابل غفاری 👇

نکات مهم درباره جدول جریان مجاز کابل

✔ کیفیت قابل قبول کابل از طریق رعایت همه استانداردهای تولیدی لازم در تهیه کابل
✔ توجه به میزان توان کابل برای عبور جریان مجاز با توجه به سایز و ابعاد کابل
✔ عایق کابل آلومینیوم به عنوان پوشش محافظتی کابل در برابر عوامل محیطی؛ که این عایق بسته به نوع کاربری اغلب از جنس پلی اتیلن، PVC و XLEP تهیه می‌شود.
✔ توجه به مسافت کابل‌کشی و افت ولتاژ مسیر از طریق توجه به سطح مقطع کابل مصرفی
✔ توجه به سطح مقطع کابل برای تعیین میزان جریان مجاز عبوری
✔ توجه به شرایط محیطی محل نصب کابل اعم از فضاهای بسته یا محیط‌های آزاد و تاثیر آن بر روی میزان تحمل جریان عبوری در کابل
✔ رعایت فاصله کابل‌ها با توجه به مکان نصب و درجه حرارت محیطی به گونه‌ای که هر چقدر دمای محیط در اثر افزایش جریان کابل افزایش یابد؛ لازم است که فاصله کابل‌ها از هم بهتر رعایت شود.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*