فروشگاه سیم و کابل غفاری

سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان (Building Wiring) یک امر کاملا تخصصی است که مهارت و دقت فراوانی را می‌طلبد؛ این فن یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحل ساخت و آماده‌سازی یک ساختمان محسوب می‌شود. امروزه برای سیم کشی ساختمان‌ها در دنیا مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی خاصی تعریف و تدوین شده است؛ تا نتیجه کار منجر به تحویل یک ساختمان ایمن گردد. زیرا هر گونه اشتباه یا اهمال در امر سیم کشی در ساختمان‌ها خطرات برق‌گرفتگی و حریق را منجر خواهد شد. لازم به ذکر است که سیم کشی در ساختمان‌ها؛ از جمله امور بسیار حساس محسوب می‌شود که بایستی مطابق با مراحل مختلفی پیش رود. این مراحل مختلف به دنبال هم و مانند دانه‌های زنجیر به هم متصل هستند و این به این مفهوم است اگر یکی از این مراحل به درستی انجام نشود یا نادیده گرفته شود؛ قطعا عملیات سیم کشی با مشکلات اساسی در زمان انجام و یا بعد از اتمام مواجه خواهد شد. تمامی مراحل سیم کشی در ساختمان‌ها؛ از تهیه نقشه تا اجرای برق‌کشی امری بسیار تخصصی بوده و نیاز به مهارت و دانش کافی در این حوزه دارد. بنابراین این کار بایستی فقط توسط افرادی که دوره سیم کشی ساختمان را گذرانده باشند انجام شود.

سیم کشی ساختمان

مراحل مهم سیم کشی در ساختمان به ترتیب شامل رعایت موارد ذیل هستند:
۱- انتخاب نوع سیستم برق‌کشی ساختمان
۲- طراحی نقشه و پلان برق‌کشی متناسب با ساختمان
۳- علامت‌گذاری محل قوطی‌های برق، پریزها و روشنایی بر روی دیوارها و سقف‌ها
۴- نصب قوطی‌های برق بر روی دیوارها
۵- عملیات شیارزنی دیوارها برای عبور لوله‌ها
۶- عملیات لوله‌گذاری در داخل دیوار
۷- سیم کشی ساده برق
۸- نصب تجهیزات روشنایی


لازم به ذکر است که سیم کشی در ساختمان‌ها به دو روش کلی توکار و روکار صورت می‌گیرد. انتخاب روش سیم کشی در ساختمان به نوع پروژه، طول عمر ساختمان و میزان فضای کاربری بستگی دارد. در روش روکار سیم‌های برق از روی گچ دیوار و از داخل لوله‌ها و داکت‌ها عبور داده می‌شوند؛ به گونه‌ای که سیم‌ها در معرض دید افراد هستند و در صورت بروز هر گونه ایراد می‌توان محل آن‌را به سرعت یافته و اقدام به تعمیر کرد. در این روش به دلیل‌عدم نیاز به کنده‌کاری دیوارها؛ هزینه‌های سیم کشی پایین‌تر است و می‌تواند به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر باشد.

ولی سیم کشی توکار نسبت به سیم کشی روکار روش پیچیده‌تری است و تمام سیم‌های برق از داخل دیوار و در زیر سیمان و گچ عبور داده می‌شوند.

 

از مزایای این روش سیم کشی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
✔️ انعطاف‌پذیری بالا
✔️ جلوه ظاهری زیبا
✔️ مدرن بودن
✔️ رعایت استاندارد و ایمنی ساختمان و افراد


در این مقاله قصد داریم به ارائه اطلاعات بیشتری در خصوص سیم کشی‌های استاندارد و اصولی در انواع ساختمان‌ها بپردازیم.

انواع سیم در سیم کشی

اولین و مهم‌ترین ابزار ضروری در سیم کشی ساختمان‌ها؛ انواع سیم‌ها و کابل‌های برق هستند. در سیم کشی ساختمان بر اساس آیین‌نامه‌ها و مقررات موجود؛ رعایت نوع سیم، نمره و شماره آن برای هر قسمت از ساختمان بر اساس نوع کاربری آن ضرورت دارد. لازم به ذکر است که در امر مربوط به سیم کشی در ساختمان‌ها؛ به رنگ سیم‌های برگشتی و ارتباطی بایستی توجه داشت تا در زمان نصب کلیدها؛ تشخیص سیم‌ها از هم با سهولت بیشتری صورت بگیرد. همچنین لازم است که بدانیم برای هدایت سیم کولر به پشت بام ساختمان؛ لازم است که از سیم چهار رشته مفتولی بهره گرفت و در صورتی‌که در ساختمان چاه ارت وجود داشته باشد باید از کابل پنج رشته مفتولی استفاده کرد.

 

در ادامه مقاله پیش‌رو به معرفی انواع سیم در سیم کشی ساختمان‌ها می‌پردازیم:
• سیم کشی پریزهای موجود در آشپزخانه و اتاق‌های خواب با نمره ۲.۵
• سیم کشی لامپ‌ها، هالوژن‌ها، لوسترها و سایر روشنایی‌های ساختمان با نمره ۱.۵
• سیم کشی تلفن با سیم‌های دو زوج
• سیم کشی آنتن با کابل کواکسیال ۷۵
• سیم کشی آیفون با سیم چهار زوج ۰.۶
• سیم کشی سیستم اعلام حریق با سیم ۱.۵
• سیم کشی کولر آبی تا جعبه فیوز با سیم‌های ۱.۵ و ۲.۵

سیم کشی توکار

سیم و کابل غفاری عرضه کننده انواع سیم و کابل از برترین برندهای بازار با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت بازار

 

جدیدترین متدهای سیم کشی توکار

سیم کشی توکار اصولا نسبت به سیم کشی روکار؛ روش مدرن‌تر و پیچیده‌تری محسوب می‌شود که امروزه به شیوه‌های مختلفی قابل اجرا است که در ادامه به معرفی و بررسی چندین روش عمده در سیم کشی به روش توکار می‌پردازیم.

سیم کشی توکار از طریق جعبه فیوز:

در روش سیم کشی ساختمان به شیوه توکار از طریق جعبه فیوز؛ برای توزیع متوازن و متعادل جریان برق از ابزاری به نام جعبه فیوز استفاده می‌شود. از این منظر که در هر ساختمان دریافت جریان برق از طریق قسمت‌های مختلف به صورت متغیر و متفاوت است؛ لذا استفاده از فیوز به توزیع جریان برق به صورت مساوی به همه قسمت‌های ساختمان کمک شایانی می‌کند. در این روش ابتدا لازم است که سیم‌های مورد نظر از داخل جعبه فیوز عبور داده شده و سپس با توجه به نوع نیاز و میزان جریان الکتریسته ادامه فرآیند نصب تکمیل شود.

سیم کشی توکار از طریق کلید و پریز:

در انجام این روش سیم کشی توکار از جعبه کلید و پریز استفاده می‌شود. در این روش محفظه‌های مورد نظر را در داخل دیوار نصب و اجرا می‌کنند و به همین علت زیبایی بصری ساختمان هم تامین می‌شود. در شیوه سیم کشی توکار با کلید و پریز؛ از طریق باز کردن پریزها می‌توان به سیم‌ها و سایر اتصالات برقی دسترسی پیدا کرد.

سیم کشی توکار از طریق جعبه تقسیم:

سیم کشی ساختمان از طریق جعبه تقسیم؛ شیوه دیگری در سیم کشی توکار محسوب می‌شود. در این روش تمامی سیم کشی‌ها و اتصالات مورد نظر به صورت افقی از داخل مجراهای خاص خود و یا قسمت بالای دیوار عبور داده می‌شوند. اغلب جعبه تقسیم در فاصله ۳۰ سانتی‌متری نقاط تعیین شده در ساختمان؛ نصب و اجرا می‌گردد. لازم به ذکر است که کلیه انشعابات موجود در درون جعبه تقسیم قرار داده می‌شوند.

نقشه سیم کشی ساختمان به روش توکار:

در سیم کشی ساختمان به هر روشی که انجام پذیرد؛ اولین و ضروری‌ترین مرحله؛ طراحی پلان سیم کشی در ساختمان است. در این طرح یا نقشه هر آن‌چه که برای یک سیم کشی استاندارد و اصولی لازم است؛ در نظر گرفته می‌شود. نقشه‌های سیم کشی در سه مدل گرافیکی، گزارشی و شماتیک طراحی و تهیه می‌شوند. در ابتدا لازم است نقشه ساختمانی مورد نظر شامل سوکت‌های برقی، سیستم روشنایی، تلفن، آنتن مرکزی، سیستم‌های صوتی، آیفون، فن کویل‌ها، اطفا حریق، برق اضطراری موتورخانه ترسیم شده و در نهایت مطابق با این نقشه کار؛ سیم کشی پیاده و اجرا شود. اغلب سیم کشی توکار ساختمان به سه شیوه انجام می‌شود که در وهله اول در زمان ساخت ساختمان، وهله دوم بعد از کف‌کاری یا سفیدکاری دیوارها و کاشی‌ها و در وهله سوم بعد از پایان کف و نقاشی اجرا و پیاده‌سازی می‌شود. برای شروع سیم کشی توکار ساختمان لازم است در ابتدا محل جعبه‌های برقی بر روی دیوار مشخص شده و سپس اجرا گردد؛ این جعبه‌ها محل نصب کلید و پریز هستند. انجام کلیه این امور بر اساس نقشه صورت گرفته و مکان‌های مورد نظر نامبرده قوطی‌گذاری می‌شوند. در ضمن سینی‌های برق بر اساس نقشه برای ورود کابل‌های آنتن ماهواره، تلفن و غیره در جای خود نصب شده و سپس جعبه فیوز نصب می‌گردد.

👇 لیست قیمت محصولات فروشگاه سیم و کابل غفاری 👇

انواع سیم در سیم کشی

مهم‌ترین اصول سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان باید بر پایه اصول و استانداردهای موجود در این حوزه صورت بگیرد. از مهم‌ترین اصول و مبانی لازم الاجرا در این حوزه بایستی به موارد ذیل اشاره کرد:
• توجه به استانداردسازی سیم کشی
• افزایش سطح ایمنی با بکارگیری تجهیزات استاندارد و با کیفیت • کاهش احتمال خطراتی نظیر حریق، برق‌گرفتگی، اتصالی، پارگی و پوسیدگی سیم‌ها به دنبال استانداردسازی
• کاهش هزینه‌های آتی و اضافه برای انجام تعمیرات و تعویض‌های اجباری با استفاده از تجهیزات استاندارد
• صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف برق
• توجه به تعداد، نوع و ضخامت سیم‌ها از نظر تناسب نوع و ابعاد سیم با نوع کاربری
• توجه به نحوه صحیح نصب اتصالات برای هدایت مناسب جریان برق
• توجه به ضرورت نصب سیم ارت و افزایش سطح ایمنی سیم کشی ساختمان از این نظر

تذکرات ضروری در سیم کشی ساختمان

یک سیم کشی استاندارد و اصولی به شدت از احتمال بروز خطرات ناشی از برق‌گرفتگی و حریق جلوگیری خواهد کرد؛ لذا برای انجام یک سیم کشی مناسب و اصولی در ساختمان‌ها اعم از مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی لازم است به رعایت موارد ذیل توجه کافی داشته باشید:

⚠️ جلوگیری از آشفتگی و درهم تنیدگی سیم‌ها و کابل‌ها بر روی دیوار با خودداری از شلوغ‌کای و قوطی‌گذاری‌های اضافه
رعدم استفاده از لوله‌های آسیب دیده و شکسته برای لوله‌گذاری
⚠️ توجه به رنگ پیچ کلیدها برای جلوگیری از اشتباهات اتصال
⚠️ استفاده از بوش برای اتصال لوله‌گذاری‌های بلند و در نهایت محکم‌سازی و اتصال لوله‌ها از طریق لنت به هم
⚠️ تعیین تعداد روشنایی‌های مورد نیاز قسمت‌های مختلف داخل ساختمان
⚠️ قرارگیری لامپ‌ها در مرکز سقف اتاق‌ها
⚠️ قرارگیری لامپ‌ها در امتداد هم در سالن‌های پذیرایی
⚠️ رعایت میزان اندازه‌های ضروری در سیم کشی ساختمان برای دستیابی به یک ظاهر و نمای آراسته
⚠️ استفاده از کلیدها و پریزهای ضد آب در قسمت‌های مرطوب ساختمان مانند حمام
⚠️ استفاده از حباب‌های شیشه‌ای برای لامپ‌های داخل حمام یا سرویس بهداشتی
⚠️ استفاده از تراز برای هم سطح‌سازی کلیدها و پریزها داخل جعبه فیوز در زمان نصب
⚠️عدم جاگذاری سیم برق و سیم تلفن در داخل یک لوله
⚠️ قرارگیری سیم‌های افشان در داخل ترمینال برای جلوگیری از احتمال اتصالی

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*