فروشگاه سیم و کابل غفاری

تجهیزات سیم کشی ساختمان

تجهیزات سیم کشی ساختمان

سیم ‌کشی سازه‌ها از جمله فنونی است که هم تخصص و تجربه لازم و کافی برق‌کاران را می‌طلبد و هم نیازمند تجهیزات تخصصی و استاندارد برای برق‌کشی است. هر ساختمانی فارغ از نوع کاربری؛ نیازمند سیم‌کشی برای استفاده از جریان برق است. زیرا همه سازه‌ها اعم از مسکونی، تجاری و غیره نیازمند تامین روشنایی و استفاده از وسایلی هستند که با نیروی برق کار می‌کنند. لذا سیم‌کشی ساختمان یکی از پروژه‌های الزامی در آماده‌سازی ساختمان برای بهره‌برداری است. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد؛ اجرای سیم‌کشی ساختمان نیازمند تجهیزات سیم کشی ساختمان است.

تجهیزات سیم کشی ساختمان

ابزار سیم‌کشی ساختمان مجموعه‌ای از ابزار و آلاتی هستند که برای استفاده در امور الکتریکی ساختمان اعم از برق‌کشی، تعمیر و ترمیم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزار فنی اغلب به صورت مجموعه‌ای در داخل یک جعبه تحت عنوان جعبه ابزار قرار دارند و هر کدام از این ابزارها برای کاربردهای خاص در حوزه‌های سیم‌کشی و کابل‌کشی طراحی و تولید شده‌اند. در واقع همان‌طور که هر تخصصی نیاز به ابزار و آلات فنی خود دارد؛ هر تکنسین برق یا برق‌کار حرفه‌ای نیز باید یک جعبه ابزار تجهیزات برقی داشته باشد که بتواند امور مربوط به سیم‌کشی سازه‌ها، تعمیرات آن‌ها و غیره را به درستی انجام داده و ایمنی لازم در این خصوص به این طریق تامین گردد.

لازم به ذکر است که ابزار و آلات برقی باعث راحتی کار برق‌کار شده و ایمنی بیشتر وی را در حین کار تضمین می‌کند. البته قطعا لازم است که برق‌کار با این تجهیزات آشنایی کامل داشته باشد و موارد کاربری هر کدام را به درستی بداند. از نکات ایمنی مهم در زمان استفاده از تجهیزات سیم‌کشی در سازه‌ها باید به موارد ذیل اشاره کرد:

  • توجه ویژه به برقراری شرایط ایمن برای شروع کار سیم‌کشی به عنوان شرط نخستین؛ به طور نمونه استفاده از تجهیزات ایمنی مانند دستکش، عینک، لباس کار و غیره
  • تهیه نقشه سیم‌کشی و تعیین نوع سیم‌کشی اعم از روکار و توکار
  • استفاده از تجهیزات تخصصی و استاندارد مورد نیاز برای هر نوعی از سیم‌کشی
  • تجربه و تخصص بالای فرد برق‌کار
  • آشنایی و مهارت برق‌کار با انواع تجهیزات تخصصی سیم‌کشی و برق‌کاری
  • استفاده از متریال مصرفی مرغوب و باکیفیت در سیم‌کشی مانند انواع سیم و کابل، کلیدها، پریزها، لوله‌ها و غیره
  • توجه به تفاوت موجود در سیم‌کشی اصولی سازه‌ها بر اساس نوع کاربری

 در ادامه این مقاله با این تجهیزات سیم کشی ساختمان آشنا می شویم.

👇 لیست قیمت محصولات فروشگاه سیم و کابل غفاری 👇

وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان

سیم‌کشی ساختمان یک پروژه مهندسی است که نیازمند دانش، تخصص و مهارت خاص خود است؛ علاوه بر تخصص برای شروع به کار سیم‌کشی ساختمان و امور جانبی آن مانند تعمیرات و غیره؛ دسته‌ای از ابزار و آلات مخصوص این حرفه مورد نیاز است که به تجهیزات سیم کشی ساختمان معروف هستند.

متر

یکی از ابزارهای دقیق سنجش در واحد طول متر است که در تمامی مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در امور مربوط به برق‌کاری ساختمان؛ متر یکی از ابزارهای اصلی محسوب شده که به صورت دائمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. متر موجود در جعبه ابزار؛ ابزاری به صورت فلزی است و قابلیت جمع شدن دارد و به صورت کامل و جمع شده در داخل جعبه جاسازی می‌شود. از متر برای تعیین محل دقیق قرارگیری پریزها، چراغ‌ها، کلیدها و سایر تجهیزات برقی استفاده می‌شود.

انبردست

انبردست یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات سیم کشی ساختمان است که در زمان برق‌کاری؛ برای قطع کردن سیم‌های برق و پیچاندن آن‌ها، حذف روکش سیم‌ها و پیچ و تاب دادن سر سیم‌ها  مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع مختلفی از انبردست وجود دارد که با توجه به نوع پروژه در زمان کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این انواع مختلف انبردست می‌توان به صورت کلی به انبردست‌های مورب و یک‌طرفه اشاره کرد.

سیم چین

سیم چین نیز مانند انبردست یکی از ابزار آلات مهم در حوزه عملیات برق‌کاری محسوب می‌شود. سیم چین‌ها  انواع مختلفی در ابعاد متفاوت دارند. از سیم چین به دلیل لبه‌های تیز و برنده در بریدن سیم‌ها یا کابل‌ها و قطع کردن آن‌ها استفاده می‌شود. گاهی از سیم چین اشتباها به جای سیم لخت‌کن برای جداسازی روکش سیم‌ها و لخت کردن آن‌ها استفاده می‌شود که این‌کار باعث آسیب رساندن به سیم‌ها می‌گردد.

وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان

فازمتر

فازمتر ابزاری است که وجود جریان برق در سیم را شناسایی کرده و نشان می‌دهد؛ در واقع فازمتر ابزاری برای تشخیص فاز یا نول بودن سیم‌های برق است. فازمتر یک ابزار پیچ‌گوشتی شکل است که به انتهای سیم وصل می‌شود و با فشار دادن انتهای فازمتر در صورت روشن شدن چراغ داخلی آن؛ نماینگر سیم دارای جریان برق است. فازمتر خاموش نشان دهنده عدم وجود جریان داخل سیم مورد نظر است. از فازمتر بعنوان پیچ‌گوشتی برای باز و بسته کردن پیچ‌های کلیدها و پریزهای برقی نیز می‌توان استفاده کرد؛ در زمان استفاده از فازمتر توجه به نکات ذیل الزامی است:

  • توجه به روشن و خاموش شدن چراغ داخلی در تشخیص فاز یا نول بودن سیم

اطمینان از صحت و سلامت لامپ داخل فازمتر؛ زیرا خرابی چراغ داخلی باعث ایجاد خطای تشخیص شده و می‌تواند خطراتی نظیر برق‌گرفتگی را به همراه داشته باشد. 

چسب برق

یکی از ضروری‌ترین تجهیزات سیم کشی ساختمان نوار برق یا چسب برق است؛ جنس این چسب که فقط برای امور برقی و سیم‌کشی استفاده می‌شود از جنس فایبرگلاس یا وینیل است و کشسانی و چسبندگی بیشتری نسبت به انواع معمولی دارد و در رنگ‌های متنوعی در بازار به فروش می‌رسد. از این چسب برقی در زمان اتصال سیم‌ها به هم برای عایق‌کاری قسمت‌های لخت شده استفاده می‌شود. چسب برق فاقد رسانایی است و باعث می‌شود در قسمت‌های استفاده شده؛ جریان برق در صورت تماس با بدن باعث ایجاد برق‌گرفتگی نگردد.

بست سیم و کابل

از بست سیم و کابل در سیم‌کشی ساختمان برای تنظیم قرارگیری سیم و کابل به صورت مرتب و منظم در کنار هم استفاده می‌شود که مانع از آشفتگی و درهم تنیدگی سیم‌ها شده و باعث سهولت کار با سیم و کابل می‌شود. قرار دادن سیم‎‌ها و کابل‌ها به صورت منظم با استفاده از بست؛ امکان شناسایی سیم و کابل مشکل‌دار در زمان تعمیر یا تعویض را تسهیل می‌کند.

چراغ قوه

برای سیم‌کشی و انجام امور برقی دیگر مانند تعمیرات در محیط‌های بدون نور و تاریک؛ استفاده از چراغ قوه بسیار ضروری است. در زمان کار بر روی مدار الکتریکی و در صورت عدم وجود نور کافی؛ احتمال خطرات مرگباری همچون برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی افزایش می‌یابد. ضمنا لازم به توضیح است که در حال حاضر نوعی از چراغ قوه به صورت هدلایت تولید شده است که در زمان استفاده بر روی سر قرار گرفته و دست برقکار آزاد است.

عیب یاب کابل

یکی از مهم‌ترین تجهیزات سیم کشی ساختمان دستگاه عیب یاب کابل است که محل اتصالات زیرزمینی را مشخص می‌کند. در واقع این دستگاه قادر است محل دقیق مشکلات ایجاد شده در سیم‌ها و کابل‌ها را پیدا کرده و تشخیص دهد.

قیچی برش کابل

قیچی برش کابل برای قطع سیم و کابل استفاده می‌شود؛ این قیچی ابعاد مختلفی دارد که بسته به قطر سیم و کابل؛ باید در زمان سیم‌کشی از قیچی مناسب با سیم و کابل مورد نظر استفاده کرد.

وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان

مولتی متر

مولتی‌متر ابزاری برای سنجش میزان ولتاژ است. از طریق این ابزار؛ امکان اندازه‌گیری جریان و مقاومت الکتریکی وجود دارد. در کنار سنجش میزان موارد نامبرده؛ از این دستگاه در جهت بررسی و تشخیص نوسانات برق و منبع اصلی آن استفاده می‌شود. لذا مولتی متر یکی از ضروری‌ترین تجهیزات سیم کشی ساختمان محسوب می‌شود.

میکرومتر

میکرومتر وسیله‌ای برای اندازه‌گیری سیم‌های کوچک و بزرگ است. از موارد دیگر استفاده‌ از میکرومتر می‌توان به تشخیص قطر سیم‌های دایره‌ای اشاره کرد. در واقع این وسیله قادر است قطر سیم نازک یا ضخامت ورق فلز را به دقت اندازه‌گیری نماید.

پیچ گوشتی

پیچ‌گوشتی از دسته ابزارآلاتی محسوب می‌شود که علاوه بر استفاده در کلیه اعمال فنی؛ در سیم‌کشی ساختمان هم کاربرد فراون دارد و برای باز و بسته کردن پیچ‌های کلیدها و پریزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیچ‌گوشتی‌ها انواع و ابعاد متفاوتی دارند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. از انواع مختلف پیچ‌گوشتی‌ها می‌توان از پیچ‌گوشتی دوسو، چهارسو، شش سو، ستاره‌ایی و مربعی نام برد.

اهمیت استفاده از ابزار با کیفیت سیم کشی

فنر سیم کشی

فنرهای سیم‌کشی برای عبور سیم‌های برق از داخل لوله‌های توکار که در درون دیوارها کار گذاشته شده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزارها به عنوان نوارهای نازک فولادی به دلیل قابلیت انعطاف بالا؛ عبور سیم‌های برق از داخل لوله‌ها را تسهیل می‌کنند. فنرهای سیم‌کشی دارای انواع مختلفی ولی با کارکرد تقریبا مشابه هم هستند. نحوه استفاده از فنر سیم‌کشی به این صورت است که سیم را به قلاب سیم‌کشی وصل کرده و از داخل لوله عبور می‌دهند تا به کلید یا پریز مورد نظر برسد.

دستگاه تست ولتاژ

دستگاه تست ولتاژ به عنوان یکی از تجهیزات سیم کشی ساختمان ابزاری است که بدون نیاز به ارتباط با مدار الکتریکی می‌تواند به صورت مستقیم ولتاژ را تشخیص دهد. در واقع دستگاه تست ولتاژ یک ابزار القایی محسوب می‌شود که با نزدیک کردن آن به مدار؛ می‌توان به سنجش میزان ولتاژ اقدام کرد. دستگاه تشخیص ولتاژ دارای دو نوع دستی و اتوماتیک است که تشخیص گردش جریان الکتریکی و اندازه‌گیری میزان ولتاژ در مدار را بر عهده دارد.

داکت برق

داکت برق یکی دیگر از تجهیزات سیم کشی ساختمان محسوب می‌شود که باعث مرتب‌سازی وضعیت ظاهری سیم‌ها و حفظ ایمنی افراد از تماس مستقیم با سیم و کابل می‌گردد. همچنین داکت‌های برق باعث افزایش طول عمر مفید سیم‌کشی به دلیل ممانعت از آسیب، فشار و سایش آن‌ها می‌شوند. داکت‌های برق خاصیت واترپروف دارند و لازم است که به ویژه در مکان‌های مرطوب برای ایمنی سیم‌های برق استفاده شوند.

وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان

اهمیت استفاده از ابزار با کیفیت سیم کشی

در مقاله پیش‌رو به معرفی تعدای از مهم‌ترین تجهیزات سیم کشی ساختمان پرداختیم؛ ولی لازم به یادآوری است که ابزار و آلات دیگری هم وجود دارند که شاید به اندازه موارد ذکر شده در فوق کاربردی نباشند. نکته قابل توجه و مهم این است که ابزارآلات و تجهیزات مورد استفاده در صنعت برق توسط برق‌کاران و تکنسین‌های برقی؛ به دلیل حساسیت این حوزه و خطراتی که سلامتی برق‌کاران را تهدید می‌کند لازم است که از کیفیت مطلوب، مرغوبیت بالا و استاندارد لازم برخوردار باشند. زیرا هر گونه خطایی به دلیل عدم کیفیت و یا کیفیت پایین این تجهیزات می‌تواند به قیمت جان برق‌کاران یا تکنسین‌های برق تمام شود. لذا استفاده از ابزارهای بی‌کیفیت یا فیک موجود در بازار برای پروژه‌های برقی با این حساسیت بالا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. تجهیزات استاندارد با برندهای معتبر قطعا قیمت بالاتری دارند ولی از آن‌جایی‌که این ابزار قرار است سالیان سال ابزار کار برق‌کاران باشند بهتر است که یک‌بار برای همیشه هزینه بالاتر تهیه آن‌ها پرداخت شود و سالیان سال از آن‌ها بهره‌برداری مفید گردد. زیرا برندهای معتبر عمر مفید بالایی دارند؛ ضمنا خطرات ناشی از خطای این تجهیزات که می‌تواند بر جان و مال افراد تاثیر سویی بگذارد در استفاده از تجهیزات معتبر و مرغوب به شدت کاهش می‌یابد.

 از موارد مهم دیگر در ارتباط با اهمیت استفاده از ابزار باکیفیت در سیم‌کشی ساختمان؛ بایستی به موارد ذیل اشاره کرد:

  • حفظ ایمنی مناسب برای برق‌کاران در پروژه‌های برقی
  • تهیه، به همراه داشتن و بکارگیری ابزار آلات استاندارد و ایمن به مثابه یک سرمایه‌گذاری مناسب و مقرون به صرفه برای برق‌کاران
  • جلوگیری از خطرات آتی برای کاربران برقی و واحدهای مصرف‌کننده و همچنین تشخیص پیش از موعد اختلالات برقی با تجهیزات استاندارد

سیم و کابل غفاری عرضه کننده انواع سیم و کابل از برترین برندهای بازار با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت بازار

 

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم به معرفی پاره‌ای از تجهیزات سیم کشی ساختمان بپردازیم و ضرورت استفاده از آن‌ها را نیز به صورت مختصر و مفید بیان کردیم. در پایان لازم است تا یک بار دیگر به ضرورت رعایت کلیه نکات ایمنی در انجام پروژه‌های سیم‌کشی؛ برای جلوگیری از هر گونه تهدیدات جانی و مالی ناشی از کار با برق تاکید کنیم. قطعا برای شروع به کار علاوه بر موارد ایمنی ذکر شده؛ وجود دانش آکادمیک و تجربه برق‌کاران حرف اول را می‌زند. دانش و مهارت تکنسین حرفه‌ای برق مجموعه تمامی این موارد اعم از تسلط بر نحوه انجام پروژه، نحوه کار با تجهیزات سیم کشی ساختمان و رعایت اصول ایمنی را در برمی‌گیرد.

تاریخ انتشار : 1402/7/29

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*