فروشگاه سیم و کابل غفاری

سیم کشی هوشمند ساختمان

سیم کشی هوشمند ساختمان

خانه‌های هوشمند با فراهم کردن آسایش، رفاه و سهولتی که در استفاده از لوازم مختلف فراهم می‌کنند؛ مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته‌اند. هوشمندسازی خانه‌ها نیازمند تجهیزات و اقدامات خاص خود است؛ مهم‌ترین اقدامات لازم برای این منظور، سیم کشی هوشمند ساختمان است. سیم کشی خانه‌های هوشمند، با سیم کشی سنتی تفاوت‌هایی دارد و بایستی توسط افراد متخصص، طراحی و پیاده‌سازی گردد. علاوه‌بر نقشه‌ی سیم کشی و اتصالات، نوع تجهیزات مصرفی در سیم کشی هوشمند ساختمان نیز تا حدودی تفاوت دارد؛ به‌عنوان مثال کابل‌های CAT5 که در سیم کشی خانه‌های هوشمند، کاربرد بسیاری برای برقراری ارتباط میان تابلو و قطعات دارند؛ در سیم کشی سنتی، نیازی به وجودشان نیست. طی این مقاله قصد داریم تا به‌طور کامل در مورد سیم کشی هوشمند ساختمان و نکات آن، صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

سیم کشی خانه هوشمند

سیم کشی ساختمان هوشمند چگونه انجام می‌شود؟

سیم‌کشی هوشمند سیستمی است که ترکیب بسیاری از انواع سیم‌کشی مورد استفاده در اطراف خانه را در یک پلتفرم واحد امکان‌پذیر و امکان ادغام بسیاری از سیستم‌ها و سنسورهای مختلف یک خانه هوشمند را در سرتاسر واحد شما فراهم می‌کند و می‌توانید در آینده آن را تغییر دهید یا چیزی به آن اضافه کنید. اگر قصد اجرای یک سیم‌کشی هوشمند را دارید بهتر است بدانید که این پلتفرم شامل سیم‌کشی برای روشنایی، امنیت، ارتباطات اینترنتی، سیستم‌های امنیتی و سیستم‌های صوتی و تصویری یا سرگرمی خانگی است.
برای سیم‌کشی خانه هوشمند به مجموعه اقدامات فنی برای نصب و راه‌اندازی سیستم‌های هوشمند لازم است. با هم مراحل این فرایند را بررسی می‌کنیم:

۱. بررسی نیازها: ابتدا باید نیازهای خانه هوشمند خود را شناسایی کنید که شامل سامانه‌های روشنایی، گرمایش و سرمایش، امنیت، صوت و تصویر، دستگاه‌های الکترونیک و غیره است.

۲. طرح راهبرد: پس از شناسایی نیازها، باید چگونگی ساماندهی و اتصال دستگاه‌ها را بررسی کنید. در این مرحله، طرح راهبرد ساده‌ترین و بهینه‌ترین روش برای سیستم هوشمند خانگی شما را تعیین می‌کند.

۳. نصب سیم‌ها: در این مرحله، باید سیم‌های لازم برای اتصال دستگاه‌ها و سامانه‌های هوشمند مانند شبکه اینترنت و کابل‌های صوتی و تصویری را نصب کنید.

۴. نصب دستگاه‌ها: پس از نصب سیم‌ها، باید دستگاه‌های هوشمند را در مکان مناسب نصب کنید. این سیستم‌ها شامل سوئیچ‌ها، رله‌ها، حسگرها، دوربین‌ها و سایر دستگاه‌های هوشمند هستند.

۵. تست و راه‌اندازی: پس از نصب دستگاه‌ها، باید آن‌ها را تست و راه‌اندازی نمایید و اطمینان حاصل کنید که همچنان به‌درستی عمل می‌کنند و به نیازهای شما پاسخ می‌دهند.

۶. پیکربندی: در این مرحله، باید ساماندهی و پیکربندی نرم‌افزارها و دستگاه‌های هوشمند را انجام دهید.

نحوه سیم کشی خانه هوشمند

سیم کشی هوشمند ساختمان، به نوع سیستم و تجهیزات هوشمند بستگی دارد. به‌طور کلی از نظر نحوه‌ی سیم کشی، به دو صورت میکروکنترلی یا PLC که همه‌ی تجهیزات به‌صورت مرکزی برنامه‌ریزی می‌شوند و شیوه‌ی ماژولار که هر بخش خود عملکرد جداگانه دارد، انجام می‌پذیرد.
در هر دو روش، نتیجه‌ی کار، انجام هوشمند اقدامات نظیر روشنایی، گرمایش و سرمایش و باز و بسته شدن درب و پنجره و… است؛ اما در نوع سیستم کنترلی و تجهیزات مورد نیاز، تفاوت‌هایی میان این دو شیوه وجود دارد که در ادامه به تفصیل، به هر یک از روش‌ها خواهیم پرداخت.

سیم کشی خانه هوشمند با استفاده از plc

سیستم میکروکنترلی یا plc بهترین گزینه برای انجام خودکار فرآیندهاست؛ چرا که در این شیوه تجهیزات لازم در یک تابلو برق مونتاژ می‌شوند و فرامین از طریق همین سیستم به کلیه‌ی تجهیزات کنترلی درون ساختمان که می‌توانند از نوع معمولی و سنتی باشند، ارسال می‌شود. به‌عنوان مثال، بدون تغییر کلیدهای سنتی داخل ساختمان یا نصب سنسورهای مجزا، می‌توان از همان موارد، با برنامه‌ریزی در plc، بهره برد. سیستم‌های میکروکنترلی بر حسب شرایط، قابل برنامه ریزی هستند و در صورت تمایل برای افزودن مصرف کننده‌ی جدید، این کار به سهولت، با افزودن یک خروجی جدید، امکان‌پذیر خواهد بود. هزینه‌ی مناسب‌تر و تغییرات و اضافه کردن ساده‌تر لوازم مهم‌ترین مزایای سیم کشی هوشمند ساختمان با روش plc محسوب می‌شوند.

برای سیم کشی ساختمان هوشمند با روش plc بایستی اقدامات زیر انجام گیرند:

۱. بررسی نیازها: این مرحله در هر مدلی از سیم‌کشی اولویت دارد و مختص شیوه‌ی سیم کشی هوشمند میکروکنترلی نیست. پس در ابتدا، باید نیازهای خانه هوشمند خود را حتما بررسی کنید. مثلا آیا نیاز به کنترل روشنایی، سیستم امنیت و سیستم تهویه دارید یا خیر؟
۲. طراحی سامانه: بعد از شناسایی نیازهای خانه هوشمند خود، باید سامانه را طراحی کنید. در این مرحله، تصمیم می‌گیرید که چگونه تجهیزات هوشمند PLC را در خانه جای دهید و چگونگی اتصال آن‌ها به چراغ‌ها، درب و پنجره را تعین کنید.
۳. نصب تجهیزات: پس از طراحی سامانه، باید تجهیزات هوشمند PLC را در خانه نصب کنید. این مرحله شامل نصب سنسورها، دستگاه‌های کنترلی و سایر تجهیزات است.
۴. برنامه‌ریزی PLC: در این مرحله، باید PLC را برنامه‌ریزی کنید. با استفاده از نرم‌افزار مخصوص PLC، برنامه‌ای را توسعه داده و به PLC انتقال دهید. این برنامه شامل تعیین عملکرد همه تجهیزات هوشمند و رابطه آن‌ها با یکدیگر است.
۵. آزمایش و عیب‌یابی: پس از برنامه‌ریزی PLC، باید سامانه را آزمایش کنید. در این مرحله، عملکرد هماهنگ تجهیزات هوشمند با چگونگی کارکرد خانه را بررسی و در صورت لزوم عیوب آن را رفع کنید.

نحوه سیم کشی خانه هوشمند
سیم کشی خانه هوشمند با استفاده از plc

سیم کشی خانه هوشمند با استفاده از تجهیزات هوشمند

نوع دیگر سیم کشی خانه‌های هوشمند، سیم کشی با تجهیزات هوشمند یا سیم کشی ماژولار است؛ در این شیوه، هر کدام از مصرف کننده‌ها، خود توسط یک ماژول کنترل می‌شوند. ماژول‌های مختلف شامل سنسور، تایمر، رله، دیمر و… می‌شوند. بر اساس تعداد مصرف کننده‌ها، تعداد ماژول‌ها نیز افزایش می‌یابد. به این ترتیب برای هر وسیله به‌جز سیم کشی با سیم و کابل معمولی، به یک سیم کشی با کابل دیتا برای ماژول‌ها نیز نیاز است. با این شیوه هزینه‌ی سیم کشی هوشمند ساختمان بیشتر از شیوه‌ی plc خواهد بود؛ اما مزیتی که این شیوه‌ی سیم کشی دارد، این است که در صورت بروز ایراد، به سادگی با تعویض ماژول مورد نظر، می‌توان مشکل را برطرف کرد. با این حال، از آن‌جایی‌که برای هوشمندسازی با این روش، به سیم‌کشی مجزا برای ماژول‌ها نیاز است؛ برای هوشمندسازی ساختمان‌های قدیمی که سیم کشی سنتی دارند، مناسب نیستند.

سیم و کابل غفاری عرضه کننده انواع سیم و کابل از برترین برندهای بازار با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت بازار

 

نحوه ارتباط بین اجزا در سیم کشی هوشمند

در سیم‌کشی هوشمند، اجزا مختلفی برای انتقال داده و ارتباط بین دستگاه‌ها استفاده می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:
۱. کابل‌ها: کابل‌ها برای انتقال داده و ارتباط بین دستگاه‌ها استفاده می‌شوند. نوع کابل مورداستفاده به نوع سیم‌کشی و دستگاه‌های مورداستفاده بستگی دارد. برخی از نمونه‌های این کابل‌ها، کابل شبکه (Ethernet)، کابل HDMI و کابل USB هستند.
۲. سوئیچ‌ها: سوئیچ‌ها در شبکه‌های سیم‌کشی هوشمند به‌عنوان گذرگاه بین دستگاه‌های مختلف عمل می‌کنند و قادر به تحقق اتصالات نقطه‌به‌نقطه و چندپورتی هستند.
۳. روتر: روتر در شبکه‌های سیم‌کشی هوشمند، بین شبکه‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کند. روتر با استفاده از جدول مسیریابی، بسته‌های داده را به طور صحیح در شبکه‌های مقصد توزیع می‌کند.
۴. سرور: سرور در سیم‌کشی هوشمند ساختمان به‌عنوان منبع اصلی داده و خدمات در دستگاه‌های مختلف عمل می‌کند. سرورها معمولا دارای قابلیت ذخیره‌سازی و پردازش قوی هستند و به‌عنوان گیرنده و فرستنده اطلاعات عمل می‌کنند.
۵. دستگاه‌های پایانی: دستگاه‌های پایانی مانند کامپیوترها، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و دستگاه‌های مرتبط با اینترنت؛ با استفاده از کابل‌ها و چیدمان مناسب به نقشه سیم‌کشی هوشمند متصل می‌شوند.

نحوه ارتباط بین اجزا در سیستم کشی هوشمند

مقایسه سیم کشی هوشمند و سنتی

در سیم‌کشی سنتی، کافیست که جریان برق از طریق سیم‌ها به مصرف کننده‌ها منتقل شود و در طول مسیر هم یک کلید قرار بگیرد. اما در سیم کشی هوشمند ساختمان، سنسورها و رله‌ها به‌جای کلید مورد استفاده قرار می‌گیرند و به جای کنترل دستی، فعال یا غیر فعال شدن لوازم، توسط ماژول‌ها و تابلو برق کنترل می‌شود. در صورت ماژولار بودن سیستم سیم کشی، سیم‌های برق عادی که به لوازم برق‌رسانی می‌کنند، برای ماژول‌ها کارامد نیستند. بایستی هر کدام از این ماژول‌ها از تابلوی برق، سیم کشی مجزا داشته باشند و نوع کابل مورد استفاده نیز باید کابل دیتا CAT5 یا CAT6 باشد. با این حال، سیم‌کشی هوشمند اساس سیستم سیم‌کشی را تغییر نمی‌دهد.

تفاوت بین سیم‌کشی هوشمند و سیستم سیم‌کشی ساختار یافته سنتی این است که سیستم هوشمند به طور خودکار لوازم را کنترل می‌کند. اکثر سیستم‌های هوشمند که از نوع plc هستند، از نوعی تجهیزات نظارت الکترونیکی برای انتقال این اطلاعات استفاده می‌کنند که معمولا با استفاده از یک پایگاه داده پیاده‌سازی می‌شود.

مقایسه سیم کشی هوشمند و سنتی

سخن نهایی

سرعت رشد فناوری هوشمند در ساختمان‌ها، انفجاری است و در آینده شاهد آن خواهیم بود که ساختمان‌های هوشمند کاملا رایج و البته از امکانات فعلی نیز پیشرفته‌تر شوند. هسته هر ساختمان هوشمند، فناوری است که لوازم و تجهیزات کنترلی را به یکدیگر مرتبط می‌کند. در واقع یک نوع اشتراک در همه این فناوری‌ها وجود دارد و آن نیاز به سیم‌کشی هوشمند است. سیستم‌های روشنایی، گرمایشی و سرمایشی، سیستم امنیتی، اعلام حریق، سیستم‌های صوتی و تصویری و حتی باز و بسته شدن پرده و در و… قابلیت کنترل به‌صورت برنامه‌ریزی شده و خودکار را دارند و تمامی این‌ها در یک خانه‌ی هوشمند، اتوماتیک‌وار انجام می‌گیرد. جالب است بدانید که هوشمندسازی یک خانه و لوازم مختلف، با توجه به مزایا و سهولتی که فراهم می‌کند، کار خیلی پیچیده و هزینه‌بری نیست. این کار با به‌کارگیری از تجهیزات مخصوص و سیم کشی هوشمند، امکان‌پذیر است.

💯 فروشگاه سیم و کابل غفاری عرضه کننده انواع سیم و کابل از برترین برندهای بازار 💯

 
0
دیدگاه‌های نوشته

*
*