فروشگاه سیم و کابل غفاری

طول عمر سیم و کابل چقدر است؟

طول عمر سیم و کابل چقدر است؟

سیم و کابل‌های برقی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین پایه‌های تمام مجموعه‌های صنعتی و کارخانه‌ها به شمار می‌روند. چراکه ایجاد هرگونه اختلال در روند کار آن‌ها، می‌تواند کل سیستم را دچار مشکل کنند و یا حتی با ایجاد آسیب در برخی بخش‌های سیستم، موجب خسارات مالی سنگین شود. بنابراین لازم است نگهداری و مراقبت از این اجزا مورد توجه قرار گیرد تا علاوه بر بررسی دقیق طول عمر سیم و کابل، عمر مفید سیم و کابل نیز سنجیده‌شود و استفاده از آن‌ها به اندازه و صحیح صورت گیرد. در واقع در نظر گرفتن این فاکتورها از ایجاد خرابی، خسارت و سایر خطرات جلوگیری خواهد کرد. از این جهت، حتی می‌تواند راندمان مراکز صنعتی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله از فروشگاه سیم و کابل غفاری به بررسی جزئیات مربوط به عمر مفید سیم و کابل خواهیم پرداخت.

چه زمانی باید سیم کشی قدیمی را تعویض کنیم؟

بدیهی است که هر وسیله‌ای با گذشت زمان و استفاده مداوم از آن، دچار فرسودگی خواهد شد. سیم و کابل به کار رفته در مراکز صنعتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به مخاطراتی که سیستم‌های برق می‌توانند در پی داشته‌باشند، لازم است وجود فرسودگی و یا از کار افتادگی حتی بخش کوچکی از این سیستم‌ها بررسی شود. اهمیت در نظر گرفتن طول عمر سیم و کابل نیز در چنین شرایطی نمایان می‌شود. پس از اتمام عمر مفید سیم و کابل و یا مدتی بعد از آن، بروز برخی نشانه‌ها به این معنی است که لازم است آن‌ها را تعویض کنیم. این نشانه‌ها حتی گاهی می‌توانند موجب ایجاد خسارت‌هایی همچون سوختن مداوم فیوز و مدار شکن شوند و خسارت‌های مالی هر چند جزئی را به بار آورند.

همچنین علائمی همچون کاهش یا افزایش نور لامپ‌ها، بوی سوختگی، احساس ولتاژ ضعیف برق به هنگام تماس دست با پریز یا کلید و البته کلید یا پریز سوخته از نشانه‌هایی هستند که در صورت مشاهده، لازم است حتماً مورد بررسی قرار گیرند. زیرا این موارد را می‌توان علائمی دانست که به معنی فرا رسیدن زمان تعویض سیم کشی قدیمی است.

 

طول عمر سیم و کابل

 

عمر مفید سیم و کابل‌های مختلف چقدر است؟

عمر مفید سیم و کابل نیز مانند هر وسیله دیگری، در حالت کلی به نسبت استفاده مصرف کننده از آن تعیین می‌شود. در واقع طول عمر سیم و کابل که در حالت مفید و توسط کارخانه سازنده مشخص شده‌است، ممکن است با توجه به شرایط مساعد و یا نامساعد استفاده از محصول، کمتر یا بیشتر شود. از این جهت عمر مفید این محصولات به صورت واقعی، تنها با در نظر گرفتن شرایط فنی و نحوه استفاده از این کالاها تعیین می‌شود.

برای اثبات این ادعا می‌توان یک کابل دارای سطح مقطع ۲٫۵ میلی متری را مثال زد که جریان ۲۰ الی ۲۵ آمپر را به آسانی حمل می‌کند؛ اما از دستگاه فقط با ۱۶ آمپر، مراقبت استفاده می‌شود. در این صورت، دمای کابل هرگز بالا نمی‌رود و می‌تواند مدت بیشتری استفاده شود. اما اگر جریان مثلاً ۸۰ آمپری روی این کابل قرار گیرد، سوختگی آن حتمی خواهد بود.

عوامل موثر در طول عمر سیم و کابل

همان طور که پیش‌تر ذکر شد، طول عمر سیم و کابل به عواملی بستگی دارد که می‌توانند طول عمر سیم و کابل را افزایش یا کاهش دهند. اولین موردی که در این زمینه وجود دارد، دمای نگهداری است. نگهداری سیم و کابل در دمای بسیار پایین یا بسیار بالا می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند. یه همین دلیل لازم است حتماً به این موضوع توجه کنید. بهتر است بدانید مناسب‌ترین دما برای نگهداری سیم و کابل، بین صفر تا ۵۰ درجه سلسیوس است.

مورد بعدی، پیشگیری از شرایطی است که سیم و کابل در آن موقعیت دچار تاب خوردگی یا خمیدگی شوند. این موارد علاوه بر کاهش طول عمر سیم و کابل، می‌توانند باعث کمتر شدن کیفیت و حتی سرعت شبکه مورد نظر شما شوند. به کار بردن کابل‌هایی که از کیفیت و دوام بالایی برخوردارند نیز از عوامل مؤثر بر افزایش طول عمر سیم و کابل به شمار می‌رود.

سیم و کابل نیز برای افزایش میزان راندمان، کارکرد صحیح و البته طول عمر مفید بیشتر نیاز به نظافت دارند. آلودگی‌هایی همچون غبار، روغن، گرد، چربی و مواردی از این دست می‌تواند منجر به ایجاد تداخل در سینگال‌های شبکه شوند. این آلودگی‌ها با قرار گرفتن بر روی سطح خارجی سیم و کابل موجب کاهش طول عمر آن‌ها شوند.

خرید مناسب‌ترین کابل و سیم برای هدف مورد نظر، شناسایی به موقع کابل و سیم خراب و جایگزین کردن آن‌ها با کابل یا سیم جدید و سالم نیز از عواملی محسوب می‌شوند که در طول عمر سیم و کابل تاثیر چشمگیری دارند.

 

تعویض سیم و کابل

 

چگونه طول عمر کابل را افزایش دهیم؟

کابل‌ها در ساختمان به صورت توکار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این موضوع سبب می‌شود برخی نکات مورد توجه و بررسی واقع شوند تا از آسیب به کابل پیشگیری شود و طول عمر آن افزایش یابد. از این جهت، اولین نکته‌ای که لازم است رعایت شود، انتخاب یک برق کار متخصص و حرفه‌ای است که بتواند تمام کابل‌ها را به صورت کاملاً صحیح، در قسمت مناسب قرار دهد. برخی افراد فعال در این حوزه، تخصص و مهارت لازم و کافی را ندارند؛ بنابراین ممکن است در حین انجام کابل کشی، به کابل آسیب برسد که این موضوع در ادامه، باعث ایجاد اخلال در روند کار می‌شود.

کیفیت و دوام کابل دومین موردی است که در افزایش میزان طول عمر مفید کابل نقش مستقیم و پررنگ دارد. بدیهی است کابل‌هایی که با کیفیت پایین تولید و عرضه می‌شوند، عمر مفید کوتاه‌تری در مقایسه با کابل‌های با کیفیت خواهند داشت. از این جهت لازم است برند تولید کننده‌ی سیم و کابل نیز مورد توجه قرار گیرد.

مراقبت از سیم و کابل

اغلب افراد توجه چندانی به مقوله مراقبت از سیم و کابل ندارند و حتی برخی از لزوم انجام این کار بی‌اطلاع هستند. از این جهت بعد از انجام کابل کشی، اکثراً با مواردی مواجه می‌شوند که می‌تواند برای افراد چالش برانگیز باشد. در قدم اول مراقبت از سیم و کابل، لازم است ابعاد مختلف سیم و کابل در نظر گرفته‌شود. لازم است ابعاد سیم و کابل انتخابی، با فضای مورد نظر کاملا متناسب باشد.

در گام دوم مراقبت از سیم و کابل، باید یک فرد متخصص جهت عیب یابی و نگهداری از سیم و کابل به کار گرفته‌شود. لازم به ذکر است که به هنگام نصب سیم و کابل باید از آسیب‌دیدگی ساختار آن‌ها جلوگیری شود. زیرا ضرب‌دیدگی و یا پیچ خوردگی آن‌ها می‌تواند در کارکردشان تأثیر منفی داشته‌باشد و از عمر آن‌ها بکاهد.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که شعله مستقیم موجب آسیب به سیم و کابل خواهد شد. پس لازم است از مجاورت شعله با سیم و کابل جلوگیری شود. در نهایت بهتر است بدانید سیم‌های قدیمی، باید تعویض شوند؛ چراکه تعمیر آن‌ها می‌تواند مجدداً شما را با مشکلاتی مواجه کند و ایمنی لازم را نداشته‌باشد.

 

عمر مفید سیم و کابل

 

برندهای تولید کننده سیم و کابل با طول عمر بالا

برندهای مختلفی در صنعت تولید سیم و کابل در ایران فعالیت دارند. از بهترین تولید کنندگان سیم و کابل با طول عمر بالا می‌توان به برند سیم و کابل افق البرز اشاره کرد. با توجه به کیفیت بالای تولیدات این برند، نهادهای مهمی با این برند همکاری می‌کنند. همچنین سیم و کابل زاگرس نیز با تولید محصولات با کیفیت، همواره در میدان رقابت، در میان بهترین‌ها قرار دارد.

سیم و کابل پرتو یکی دیگر از تولید کنندگان سیم و کابل با طول عمر بالا محسوب می‌شود که تنوع محصولات این برند و کیفیت بالای آن‌ها، توانسته‌است رضایت خریداران را در سطح بالایی جلب نماید. در کنار این برندها، سیم و کابل آلوم کابل کاوه نیز به نیازهای متقاضیان این بازار در سطح رضایت‌بخشی پاسخ می‌دهد. نام این برند در میان اولین‌ تولید کنندگان باکیفیت قرار گرفته‌است. سیم و کابل مسین نیز با تکیه بر اصل رفع نیاز متقاضیان این بازار با بالاترین کیفیت ممکن، به فعالیت خود در این حوزه ادامه می‌دهد. محصولات این برند را نیز می‌توان از باکیفیت‌ترین سیم و کابل‌های موجود دانست.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*